Placené parkování v regionálních médiích

Zavedení placeného parkování v centru Soběslavi se prozatím odkládá. Zastupitelstvo nedalo na doporučení rady města a po bouřlivé diskuzi neschválilo zavedení placeného parkovného. Všimla si toho i naše regionální média, přinášíme články z Táborského deníku a Jižní Čechy Teď.

JC TEĎ: Placené parkování v Soběslavi se odkládá

Několik let se v Soběslavi vedly vzrušené debaty, do jaké podoby se má rekonstruovat hlavní náměstí. Práce jsou zatím hotové jen z části, radnice si ale pospíšila s plánem na zavedení placeného parkování v centru města. „Vyřešit se to musí. Každou chvíli mám někoho naštvaného v kanceláři, že jde k lékaři nebo do banky a nemá na náměstí kde zaparkovat. Protože tam auta lidí z domů kolem náměstí parkují celé dny. Někdy se nepohnou ani za týden,“ argumentoval na veřejném zasedání zastupitelů ve středu večer starosta Jindřich Bláha (ODS). V jednacím sále byla nebývalá účast občanů. Několik desítek. Chtěli slyšet, jaké řešení tedy město navrhuje. Někteří pak zůstali jak omráčení.

Dozvěděli se totiž, že město prozatím nepočítá s kartami pro bydlící rezidenty, protože obyvatelé domů v centru vlastní kolem stovky aut. Kdyby dostali rezidenční karty všichni, zabrali by údajně všechna místa na náměstí i v jeho okolí a návštěvníci obchodů, úřadů nebo polikliniky by si zas neměli kam stoupnout. Zejména poté, co se v další etapě rekonstrukce náměstí počítá se zrušením parkovací plochy u kostela. Někteří lidé začali mezi sebou špitat, jestli se tady hledá systém pro vlastní občany nebo pro lidi z okolních vesnic, kteří přijedou do města. Po chvíli bylo jasno, jak si to radnice představuje.

Pro auta lidí z centra prý budou sloužit záchytná parkoviště u koupaliště, u stadionu a u nádraží. Po 17. hodině skončí v centru placený režim a mohou si přejet k bydlišti. Pro městský úřad ale autoři Analýzy dopravy v klidu z firmy City Parking Group naplánovali 16 vyhrazených míst. To se stalo terčem kritiky jak od občanů, tak od zastupitelky Ivety Matějů z klubu Pirátů. Místostarosta Vladimír Drachovský (ČSSD) nakonec smířlivě poznamenal, že radnice tolik míst potřebovat nebude.

Vytěsnění obyvatel centra

Zastupitel Martin Kákona (Piráti) sdělil, že vůči této analýze firmy City Parking Group nechal zpracovat oponentní studii v Centru dopravního výzkumu, které spadá pod ministerstvo dopravy. Považuje ji tedy za nezávislý posudek, zatímco analýza předkládaná radou města pochází od firmy, která má zájem jednak městu dodat parkovací automaty a pak se s ním podílet na vybrané tržbě. Podle Kákony je tam evidentní střet zájmů. Piráti také na své webové stránce Pirati.Sobeslav.cz uspořádali anketu a shromáždili připomínky.

„A my budeme tahat nákupy od plavečáku?,“ zlobili se lidé. „Nebo k domu přivezeme nákup a než ho vyložíme, tak budeme platit?,“ ptali se. Padla slova, že mají být potrestaní za bydlení v centru. Starosta a místostarosta je ujišťovali, že se s městskou policií dohodne tolerování krátkého zastavení. Další lidé se divili, proč se placené parkování rovnou plánuje nejen na náměstí, ale i u polikliniky nebo u kulturního domu. „Protože kdybychom zavedli placení jen na náměstí, právě tam by se nám všechna auta nahrnula,“ vysvětloval místostarosta Drachovský. Zastupitel Jan Pehe (KSČM) navrhoval, aby se napřed vybudovala záchytná parkoviště a teprve pak se uvažovalo o zavedení placeného parkování. Starosta Jindřich Bláha ale oponoval, že ty plochy existují. Jen budou někdy asi plné. Nejspíš v létě u koupaliště a u zimního stadionu zase v zimě. Tak si prý lidé najdou místo někde jinde.

Někteří občané si ale podle debaty představovali, že rezidenční karta by jim zajistila nárok na místo. Tak to ale v jiných městech není. Navíc rezidenční karty nejsou zadarmo.

Kdo chce, hledá způsoby…

Občané se přikláněli k časově omezenému bezplatnému stání, třeba na hodinu nebo u polikliniky na dvě, ale to představitelé města odmítali s tím, že to je špatně kontrolovatelný systém. „Bezplatné lístky měli ve Velké Bíteši. Byl jsem se tam podívat. Už je zrušili, protože si jich mohl každý vytisknout, kolik chtěl,“ řekl starosta. Zazněl tedy návrh, že by se z placené plochy mohlo vyjíždět přes závoru. Jan Pehe opakovaně vyzýval, aby se hledalo řešení a nikoliv argumenty, proč to jinak nejde.

Vedení města stále obhajovalo studii, která počítala se zpoplatněním bez časově omezeného stání i bez karet pro rezidenty. V sále ale vládla tak silná nevůle, že starosta vyhlásil přestávku, poradil se se svými koaličními partnery a po pauze sdělil, že se tento bod odkládá. Město nechá zpracovat ještě další studii, do níž zakomponuje připomínky občanů, a k parkování v centru se vrátí na některém dalším zasedání.

Autor: Libuše Kolářová

Originální článek je dostupný na stránkách Jižní Čechy Teď

Táborský deník: Start placeného parkování v Soběslavi zastupitelé odložili

Podle starosty Jindřicha Bláhy se Soběslav regulovanému stání aut nevyhne. Obyvatelé náměstí by v tom případě uvítali rezidenční karty.

Celkem poklidnou atmosféru středečního zasedání zastupitelstva narušila diskuse na palčivé téma: zavedení či nezavedení parkovacích automatů. Místní občané jeden po druhém vstávali a vznášeli své námitky. Téměř všichni byli zajedno: parkovací automaty ve městě nechceme.

Mezi prvními se chopila slova Božena Bouchalová, obyvatelka ulice Petra Voka vedle náměstí. Chtěla vědět, kde obyvatelé náměstí v budoucnu zaparkují bez placení. „Záchytná parkoviště budou u bazénu, kde většinu roku nikdo neparkuje, u zimního stadionu a u autobusového nádraží. Je to pět minut chůze od náměstí,“ slyšela od místostarosty Vladimíra Drachovského. Ale nepotěšil ji.

„To je ale diskriminace,“ rozkřikla se Božena Bouchalová, „na náměstí není možné postavit garáže. My si přivezeme nákup a budeme muset platit parkování, abychom si ho vyložili z auta?“ zlobila se.

Se stejnou výtkou přišel také Jan Podlaha. „Bydlím 
v Bezděkově ulici u náměstí. Už dnes tam není, kde zaparkovat. Co se stane pak, až se zruší 50 míst u kostela?“ Podle něj by leccos vyřešilo zavedení rezidenčních karet. Obyvatelé a pracující v Soběslavi by měli mít podle jeho názoru v parkování přednost. Na svou stranu si získal zastupitelku za Piráty pro Soběslav Ivetu Matějů, která také vidí karty jako vhodné řešení pro stálé občany. Podle ní totiž radnice vůbec neřeší, kam se auta z náměstí přemístí. O zavedení rezidenčních karet ale radní neuvažují.

Parkovací dům si Soběslav nepostaví

S řešením situace přišel zastupitel za KSČM Jan Pehe. Navrhl, aby se se zabudováním parkovacích automatů ještě počkalo, a to do doby, než se opraví zbývající tři strany náměstí Republiky.
„Hlavně bychom měli lidem nabídnout nějaké záchytné parkoviště, zjistit jeho kapacitu a teprve pak začít za parkování vybírat peníze,“ míní.

Růžena Domová svého stranického kolegu nejen podpořila, ale ještě přidala: v Soběslavi by měli postavit parkovací dům. To ale starosta Jindřich Bláha jednoznačně odmítá. „Jedno místo v něm stojí zhruba milion korun. Pro naše potřeby bychom museli vybudovat tak 50 až 60 míst. Šedesát milionů, to jsou tři rozpočty města. A nemáme ani prostory,“ argumentoval.
Pro místostarostu Vladimíra Drachovského by byl parkovací dům přímo zhoubou Soběslavi. A to vzhledem k jeho nákladnému provozu.

Velké výhrady vznesli zastupitelé k vypracované studii od firmy City Parking Group. Martin Kákona, zastupitel za Piráty pro Soběslav, si na ni nechal vypracovat i svůj posudek s ekonomickým rozborem. Podle něj nedopadl zrovna příznivě. „Tato studie je pro nás v tuto chvíli neakceptovatelná. Navrhuji, aby se o parkovacích automatech dnes nehlasovalo a vytvořila se nová studie,“ uzavřel. Tento návrh zastupitelé jednohlasně schválili. Novou studii zpracuje nezávislá organizace.

S placení radnice uvažovala na náměstí Republiky, u kulturního domu a u polikliniky.

Autor: Kateřina Šímová

Originální článek je dostupný na stránkách Táborského deníku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *