Soběslavský příběh mění pravidla známkování v českých školách

Ze Soběslavi vzešel příběh, který rozpoutal celospolečenskou diskuzi. Vše začalo poněkud banálně.

Žákyně 4. třídy navštěvující ZŠ dr. E. Beneše loni nakreslila v hodině výtvarné výchovy svérázný obrázek hada a učitelka ho ohodnotila čtyřkou. Rodiče žákyně se již dříve pokoušeli vstoupit se školou do dialogu, neboť se nedokázali identifikovat s praktikami některých učitelů a postrádali celkovou vizi školy. Snaha však neměla efekt. Došla jim trpělivost a obrázek s hodnocením zveřejnili. Z obrázku se stal tzv. virál, masově sdílený text, který se stane populární díky internetu. Sledovanost dosáhla k milionu zhlédnutí. Otec dívky Petr Chvojka, věnující se teorii umění, byl zván k televizním rozhovorům (DVTV, Britské listy), o obrázek požádala dokonce galerie a nabídla jeho vydražení. 

V lednu 2019 pořádalo v Praze Informační centrum o vzdělávání konferenci o smyslu známkování tzv. výchov (hudební, výtvarná, tělesná). Debatovali odborníci z fakult i umělecké branže. Otec dívky znovu vysvětlil, proč učitel nemůže objektivně hodnotit známkou 1-5 umělecké ani pohybové projevy dětí a stejný názor zaujali i ostatní pedagogové a umělci. V listopadu 2019 vydal Národní ústav pro vzdělávání závěrečnou zprávu, kde byly tyto argumenty uznány a vydáno doporučení: „Specificky se pohlíží na hodnocení u předmětů výchovných. Doporučuje se stavět výuku na prožitku a aktivním zapojení žáků (výtvarná, hudební, dramatická výchova). Klíčová je osobnost učitele a citlivější přístup, než je požadován u „vzdělávacích“ předmětů (M, ČJ). Vhodné je tzv. zamlčené hodnocení, tj. bez hodnotících či estetických soudů.“ 

Doporučení se velmi pravděpodobně objeví i v textu Strategie vzdělávání 2030+, což je text školské reformy. Kauza je povzbuzením rodičů k dialogu se školami, neboť jedině dialogem vznikne inspirativní prostředí, do kterého se budou děti těšit. Ukazuje se, že nikdo nemá patent na dokonalost a že učit se musí nejen děti, ale i dospělí.

1 komentář u „Soběslavský příběh mění pravidla známkování v českých školách“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..