Po předloňském pokusu vedení města zavést placené parkování v centru je tu nová studie, která opět řeší ten samý problém. Jen jsem se v celé studii nedočetl to nejdůležitější. Proč zrovna placené?
První krok byl ověřit, jestli se informace udávané ve studii zakládají na pravdě. V počtu rezidentských aut na náměstí jsou moje údaje mírně vyšší (68 a 77 obsazených stání). U polikliniky jsem napočítal obsazenost cca 40 % (proti 30% ve studii), což může být způsobeno tím, že se ve studii počítalo přes víkend, kdy můžou být rezidenti mimo město, já jsem průzkum dělal mezi pracovními dny.
Navíc jsem díky příznivým sněhovým podmínkám napočítal cca 10 aut, která parkovala na náměstí celý týden.
Další bod, který jsem ale nemohl ověřit, je použití náměstí jako parkoviště Park&Ride. Podle studie se má jednat o cca 10 aut, které jsou zde odstaveny přes pracovní dobu. Z této skupiny je zde vyzdvihnuta hlavně skupina přestupujících na autobus. Tady si nejsem jist, že tvůrci studie celé dopoledne stáli na autobusové zastávce a ptali se cestujících, kde si nechali zaparkované auto. Já osobně předpokládám mnohem větší podíl zaměstnaců úřadů a obchodů na náměstí. Pokud jde o samotné autobusové zastávky, samy o sobě zabírají maximálně pár míst na parkování a umožní lidem z okolí cestovat pohodlně hromadnou dopravou do centra města.
Studie se zabývá i rezidentským parkováním, o kterém se minule vedení města vyjádřilo, že není možno zavést. Celé rezidentské parkování přináší dost problémů. Například kdo na něj bude mít nárok? Jen obyvatelé domů přilehlých k náměstí? Nebo i obyvatelé panelové zástavby v Bezděkově ulici? A co obyvatelé ulic Petra Voka, Protifašistických bojovníků a dalších ústících do náměstí, protože i ti nemají bližší parkovací plochy než náměstí? Nebo si budou moci koupit rezidentní parkování i někteří vyvolení? Bude se karta kupovat na majitele bytu nebo i na nájemce? A co v případě, že máte aut několik, bude omezeno na jeden kus a další za mnohem vyšší cenu? Bude karta na registrační značku nebo přenosná mezi jednotlivými automobily?
Sice může potěšit nízká cena za rezidentní kartu (cca 500 Kč/rok), ale zrovna nepotěší, že rezidenti oproti současnému stavu nic nezískají. Prostě jen zaplatí a míst bude pořád stejně (nebo dokonce méně). Navíc je to v rozporu s částí studie „Eliminace náměstí jako parkoviště P&R“. Rezidenti si zaplatí kartu a dál budou využívat parkování jako dosud, tj. parkovat třeba celý den. Pokud by bylo rezidentní parkování omezeno časově, tak si budou platit za horší podmínky. A můžeme se dočkat podobného značení, jako v Praze.
Ve studii je opakovaně vyzdvihováno placené parkování pro návštěvníky (10Kč/hodinu). Občas vcelku nelogicky. Např. „Výhodou parkovacích automatů je snazší využití pro návštěvníky, kteří nemusí mít parkovací hodiny“. Řekněte sami, je lepší si jednou koupit za 20 Kč parkovací hodiny nebo při každé návštěvě hledat drobné a běhat sem a tam s lístky?
Při čtení narazíte i na další, značně rozporné informace: „Z diskuze se zástupci města vyplynulo, že hodinové stání vyžaduje trvalý dozor městské policie, který by chtěli omezit tak, aby dozor mohl být jen občasný.“ a o pár stránek dál: “…musí strážníci dohlížet v pravidelných intervalech… Zkušenosti ukazují, že bez efektivního dohledu se systém placení postupně zhroutí.“. Pokud jde o značky IP13b (Parkoviště s parkovacím kotoučem) a IP13c (Parkoviště s parkovacím automatem) nevidím mezi nimi rozdíl z pohledu zákona, ani při kontrole nějakého papíru za oknem.
Zkušenosti měst, kde bylo zavedeno placené parkování ukazují, že se sice situace mírně (někdy krátkodobě) v místě zlepšila, bohužel se problém přesunul o kousek dál. A to byl další důvod rozšířit placení dál a dál (viz. citace ze studie: „…může být dílčí řešení parkování na náměstí Republiky pilotním projektem, na kterém se odzkouší nejenom technologie, ale i akceptování systému veřejností.„).
Teď už jen zbývá vedení města přesvědčit občany „o koncepčnosti řešení a nezbytnosti zavedení placeného parkování“.