První a nebo poslední elektromobil ve městě ?

Město Soběslav se v uplynulém volebním období dočkalo prvního elektrického automobilu – tzv. elektromobilu. Město uspělo s projektem “Záchrana gotického hradu Soběslav” v soutěži E.ON Globe Award ČR, za což získalo letos v únoru zapůjčení elektrického vozu BMW i3, a to na dobu 3 let. K tomu ještě navíc nějakou tu elektrickou energii od E.ONu na jeho provoz.

Elektrické automobily nejsou ničím novým, automobilky je vyrábějí již více než 20 let. Jejich masovému rozšíření doposud bránil jejich omezený dojezd. Technologie baterií, které automobil potřebuje pro uchování elektrické energie, však pokročila a poslední roky se trh s elektrickými vozy posunul kupředu. V zemích, kde je jejich provoz silně dotován (Norsko, Kalifornie) nejsou dnes už ničím výjimečným.

Výhody a nevýhody elektromobilů

Mezi výhody patří lepší zrychlení vozidla, nulové emise, nulová hlučnost (obvykle je slyšet jen zvuk valících se pneumatik – z hlediska bezpečnosti chodců jde o velký problém), plynulý chod motoru bez nutnosti jakéhokoliv řazení, jednoduchý motor s menší náchylností na poruchy (motor není vystavován žádným vysokým teplotám a tlakům).

Nevýhodou jsou i dnes stále baterie a jejich kapacita. Ač technologie výrazně pokročila, mohou elektromobily dnes běžně ujet cca 150-200 km. Ty lepší jako Tesla-S mají dojezd až 400 km. Asi si říkáte, že to už není málo. Bohužel to vše funguje pouze v optimálních podmínkách bez využití dalších moderních vymožeností automobilů jako je například klimatizace či topení.

elektromobil-dobijeni_295x195

Samotné dobíjení elektromobilů není tak rychlé jako jsme zvyklí od benzínové pumpy, kam přijedete a za chvíli máte plnou nádrž. Jediné, co vás zde může zdržet, je fronta u kasy a také následný pohled na účet, kde nemůžete věřit vlastním očím, o kolik jste zase  chudší. Elektromobily lze nabíjet pomocí nabíjecí stanice, nebo už mají dobíjecí zařízení integrované a stačí je jen připojit k zásuvce. Doba nabíjení není krátká. Obvykle bývá v řádu hodin (cca 8-10 hodin). Poslední rok se začínají v některých městech objevovat rychlonabíjecí stanice, které dokáží baterii zásobit dostatečnou energií za 10-20 minut. V okolí Soběslavi však žádná veřejná rychlonabíjecí stanice není.

Nabíjecí stanice ve městě

Můžeme se ale pochlubit jednou zajímavostí. Na území města je jedna z nejstarších dobíjecích stanic v republice! Má pořadové číslo 11 a funguje již od roku 2005. Stanici můžete najít podle mapy dobíjecích stanic. Je u Kákonů na zahrádce v domě u mostu na Bechyň a je to obyčejná veřejně přístupná zásuvka. Funguje to tak, že pokud si chcete dobít elektromobil, tak ho prostě zapojíte do zásuvky, dojdete se podívat na náměstí a až se vrátíte, dáte nějaké drobné mince na parapet okna nad zásuvkou. Většina uživatelů zásuvky tam nechává 20 Kč.

Nabíjecí stanice v Soběslavi

Nabíjecí stanice ve velkých městech bývají k vidění u obchodních center, na náměstích či na velkých parkovištích. Parkovací místa pro elektrická vozidla jsou nejenom speciálně označena, ale obsahují také dobíjecí stojan, který není o nic větší než automat na parkování. Mezitím co vy trávíte čas nakupováním, automobil se dobíjí.

Největší výhodou elektromobilů je cena provozu, viz následující tabulka.

elektromobil automobil
Spotřeba na 100 km (cca) 15 kW/H 7 litrů
průměrná cena za jednotku 4,89  kč / kWh 35 kč/l
cena na ujetí  100 km 73.4 kč 245 kč

 

Nejběžnějšími cenově dostupnými elektromobily jsou dnes Volkswagen E-Up (599 000 Kč), Nissan Leaf (715 000 Kč) či Peugeot Ion (717 000 Kč). Jedním z nejdražších elektromobilů současnosti je naopak již zmíněná Tesla S, v USA dostupná cca za 1 500 000 v Evropě za částku něco pod 2 miliony.

Tesla S

Naše soběslavské BMW je chloubou německého výrobce. Jedná se o automobil s futuristickým designem, jehož karoserie, která je nezaměnitelná s žádným jiným dnešním vozidlem (snad kromě čínské napodobeniny). Karoserie je tvořena z uhlíkových vláken, díky čemuž se podařilo snížit hmotnost vozidla na 1 195 kg. Podstatnou část hmotnosti tvoří baterie, které jsou uloženy pod podlahou celého vozu. Díky nízkému těžišti dokáže být vůz s 125 kW motorem  velice efektivní. BMW dodává dvě varianty vozidla, samotný elektromobil, nebo variantu s dvouválcovým benzínovým motorem (z motocyklu), který však nepohání kola, nýbrž dobíjí baterie. Tato varianta se nazývá REX a dokáže vozidlu prodloužit dojezd cca o 150 km. Naše BMW tuto technologii ale nemá.

Elektromobily se dnes nejvíce hodí tomu, kdo se pohybuje především po městě (rozvozové služby, dojíždění do práce ve velkých městech). Ač byl vůz městu zapůjčen pouze na 3 roky, doufejme, že nám tu vydrží mnohem déle a během následujících let se dočkáme v Soběslavi i dalších elektromobilů.

2 thoughts on “První a nebo poslední elektromobil ve městě ?”

  1. Není až tak úplně pravda, že v Norsku je silně dotován provoz elektromobilů. Podle toho co vím, tak se tam jenom při jejich nákupu neplatí DPH.

    Ohledně klimatizace a topení, tak to elektromobily samozřejmě mají taky. Oboje je tam realizováno tepelným čerpadlem. Je ovšem pravda, že dojezd to snižuje. Težko ale říct, jak moc, protože je s tím málo zkušeností..

    Pojem rychlonabíjecí stanice je trochu zavádějící. Protože takzvaná rychlonobíjecí stanice je často jenom třífázová zásuvka s 32A jističem.. Tj. to, co bylo dříve celkem běžná zásuvka pro připojení například cirkulárky. Doba nabití zmíněná v článku se také nejspíše vztahuje na 100% nabití. Které ale rychlonabíjecí stanice nemůže urychlit. Protože v takovém případě 20-30minut trvá nabití akumulátorů na přibližně 80% zbytek, je už nutné nabíjet pomalu jednotky hodin, aby nedocházelo k jejich poškození.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *