Hláska aneb jak zakrýt realitu barvičkami

Soběslavská Hláska prošla za posledních deset let velkými změnami. Ty největší začaly asi v červenci 2016, kdy šéfredaktorské otěže převzala Michaela Nováková. Hláska se od té doby změnila. V něčem pozitivně, v něčem negativně. Vyvrcholením současné éry Hlásky mělo být nedávné březnové vítězství v soutěži o Nejlepší radniční periodikum v okrese Tábor. Pro běžného čtenáře jistě zpráva potvrzující vysokou kvalitu. Ti, kteří se o vítězství začnou zajímat podrobněji, zjistí, že ne všechno je tak barevné, jak to vypadá. 

Nejlepší radniční periodikum v okrese

Co je to vlastně za soutěž Radniční listy roku 2021 spolku Kvalikom? Spolek založil tiskový mluvčí Kanceláře prezidenta republiky Vít Novák (shoda příjmení s paní šéfredaktorkou je čistě náhodná) a spolek začal být aktivní v roce 2019, kdy uspořádal první ročník soutěže Radniční listy. Později spolek založil i soutěže zaměřující se na kvalitu sociálních sítí (Zlatý Lajk) a webových stránek obcí ( Radniční web).

Hláska se zúčastnila druhého ročníku Radničních listů, tedy ocenění za rok 2021. Pokud předpokládáte, že spolek hodnotí všechna radniční periodika po celé republice, mýlíte se. Jedná se o zpoplatněnou analýzu pro média, která se do soutěže přihlásí. Kvalikom pak ohodnotí 3 vybraná čísla v celkem deseti kategoriích (grafické zpracování, texty, obálka, kvalita fotografií, kreativita/originalita, nestrannost, praktičnost, edukativní obsah, zábavní obsah a rozsah). Za jednotlivé kategorie je různý počet bodů. Například za nestrannost se dají udělit maximálně tři body z padesáti. Naopak grafické zpracování se hodnotí až deseti body.

Vy, kdo sledujete naši činnost, si jistě vzpomenete na rok 2019, kdy jsme si nechali vypracovat nezávislý audit od společnosti Oživení, z.s. (hlasnatrouba.cz). Obě hodnocení jsou si v lecčems podobné. Audit od Kvalikomu je primárně zaměřen na informativní obsah a vizuální vzhled. Audit od Oživení hodnotí minimálně 5 čísel (oproti 3 číslům u Kvalikomu) a jejich analýza je zaměřena především na cenzuru, nestrannost a přinášení objektivních a názorově vyvážených informací. A v těchto kategoriích Hláska zrovna neobstála. Tedy až do doby, než přišel se svými výsledky Kvalikom, který Hlásce v kategorii Nestrannost přidělil rovnou maximální počet bodů.

Důvody mohou být dva – buď se toho za ty dva roky tolik změnilo (čemuž nenasvědčuje to, že mé osobě nebylo umožněno informování veřejnosti o sběru podpisů do referenda), a nebo jen hodnocení Kvalikomu neodráží realitu. Pochopitelně jsem se obrátil na hodnotitele Víta Nováka, podle kterého získá maximální počet bodů každé periodikum, ve kterém existuje rubrika pro prostor zastupitelů. A tu v Soběslavi máme. To, že v rubrice v hodnocených číslech žádné články zastupitelů nebyly, nevadí. A to, že tam články zastupitelé nepíšou a proč, také zřejmě důležité není. Pro hodnocení je zkrátka podstatné jen to, že rubrika existuje. Realita, kdy koaliční zastupitelé do Hlásky nic sami od sebe nenapíší a texty opozičních zastupitelů jsou do čísla zařazeny (i při dodržení lhůty pro zaslání textu) s několikaměsíčním zpožděním (případně nejsou otištěny vůbec), se tak v konečném hodnocení nijak neprojeví.

Třešničkou na dortu je pak to, že v okrese Tábor se kromě Hlásky zúčastnil už jen Jistebnický zpravodaj, vycházející čtvrtletně a částečně spadající do trochu jiné kategorie obcí (obec má 2027 obyvatel a hodnocená kategorie obcí byla 2000 – 10000 obyvatel).

Co si myslí o Hlásce občané

V lednu 2020 dostala paní šéfredaktorka od redakční rady Hlásky za úkol zjistit názory obyvatel města. Dlouho jsme čekali a nakonec jsme našli dotazník jako samostatnou papírovou přílohu srpnové Hlásky v roce 2021. Podzim jsme strávili diskuzí nad tím, zda má smysl pouze papírová podoba dotazníku, který navíc mohli vyplnit jen ti, kteří si koupili papírovou Hlásku, a vyplněný dotazník navíc museli odnést na radnici či do infocentra. Pokud by si tedy chtěl dotazník vyplnit i druhý obyvatel společné domácnosti kupujícího, měl smůlu, nebo si musel koupit druhé vydání Hlásky. O dalších sedm měsíců později jsme si v březnové Hlásce mohli přečíst závěrečné vyhodnocení. Tedy především hlavní zprávu, že 41 % respondentů si přeje celobarevnou či částečně barevnou Hlásku. Škoda jen, že se ankety (slovy paní redaktorky v Hlásce 03/2022) zúčastnilo do 100 respondentů a dotazníky vyplnilo 58 % žen a 42 % mužů, převládaly věkové kategorie „61 a více”.

Pokud jste na základě této informace předpokládali počet zúčastněných blížící se stovce, jste na omylu. Realita je taková, že vyplněných dotazníků bylo jen 43. A z toho 18 respondentů požadovalo barevnou Hlásku.

Vzpomněl jsem si na náš dotazník z roku 2017 o parkování v centru města, který byl ze strany města kritizován pro nevypovídající výsledky z důvodu nízké účasti cca 150 respondentů. 

Apríl

Je prvního dubna a na stáncích máme barevnou Hlásku. Ne, není to apríl. Je to smutná realita.

1 komentář u „Hláska aneb jak zakrýt realitu barvičkami“

  1. Barevné provedení se na rozdíl od Vás naprosté většině lidí líbí, ale na to jsme si již zvykli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..