Soběslav – Soběslavsko se bude ucházet o starý násep. S jeho vydáním ale musí souhlasit vláda.
Soběslav, Klenovice a Roudná. Tři obce, které by mohla propojit cyklostezka vedená po kolejích. Přesněji místem, jímž kolejiště vedlo, ale nový koridor ho vyřadil. K tomu má dojít již příští rok.
Soběslavsko by se tak mohlo připojit k několika málo místům v republice, kde již tento model funguje.
„V republice evidujeme tak do desítky případů, kdy došlo k přeložce původní trati a staré těleso se převedlo na obec pro cyklostezku, nebo se prodalo,“ upřesnil Marek Iliaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Minulý týden se propagátoři myšlenky u soběslavského starosty Jindřicha Bláhy dohodli, že se touto cestou nakonec vydají. „S tím jsme počítali od samého počátku, jen jsme nevěděli, zda vést stezku přímo po náspu nebo ho snést,“ říká starosta o jednání, jehož se zúčastnili i starostové Roudné a Klenovic, také zástupce Veselí nad Lužnicí i sdružení Cyklostezka Lužnice Václav Průcha.
„Prodiskutovali jsme různé varianty vedení stezky až do Plané nad Lužnicí, je jich několik, ale perfektní je vedení po zrušené trati. Začátek bude u Nového rybníka v Soběslavi až na nádraží v Roudné,“ přiblížil, kde cyklisté pojedou po starém náspu.
Jeho převod do majetku obce musí schválit vláda. „Když je o to zájem, vyhoví se. Po zrušení trati bychom stejně museli násep srovnat se zemí,“ dodává Marek Iliaš.
Správa železničních cest předá val s hrubou úpravou, další už bude na obcích, a to včetně další údržby. Jak ale říká Václav Průcha, existují k tomu speciální granty, o které se budou ucházet.
Premiérou cyklostezky ve stopě vyřazené železniční trati by mohl být zhruba tříkilometrový úsek od veselského nádraží na zastávku, kde již nyní vlaky jezdí po nových kolejích až do Horusic.
„Teď už toto těleso opouštějí, tak bychom to mohli mít na podzim. Veselští radní už věc projednali, a uvidíme, zda na stezku získámepeníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ naznačil Václav Průcha.
Cyklistům se na jihu Čech a také na Táborsku postupně otevírají nové možnosti. Sdružení Cyklostezka Lužnice jim a bruslařům razí cestu kolem Lužnice. Spolupracuje s Nadací Jihočeské cyklostezky, která v kraji podporuje vznik páteřní sítě cest. Celá má vést z Českých Velenic do Týna nad Vltavou, což představuje kolem 150 kilometrů. Podařilo se ji již vyznačit, ale ještě ji není možné zařadit mezi cyklostezky, pouze mezi cyklistické cesty. Ty teď vedou po stávajících komunikací a až postupně se přebudují na stezky. V regionu se sdružením spolupracují města, jimiž Lužnice protéká.
Zajímavost by cyklisty mohla potkat například v Roudné, jíž cesta již nyní vede od vlakového nádraží k řece a dál na Doubí. Stezka po náspu ze Soběslavi má skončit na zrušeném nádraží a pak se stočí k řece. Koleje by tak mohly zůstat nevyužité. „Až k Doubí by tedy trať mohla zůstat a někdo by na ní mohl provozovat drezínu, což by přilákalo turisty,“ naznačila záměr starostka obce Eva Kropáčková.
Jak dodal Václav Průcha, nyní s Nadací Jihočeské cyklostezky vydali mapu s popisem i budoucí trasy.