Kvalitní dálniční síť je pro region požehnáním. Dobré spojení přináší nemalé časové i materiální úspory, podporuje rozvoj území a je šetrnější k životnímu prostředí. Dálnice potřebujeme a měli bychom je stavět. Problémem je, že v Čechách se v přepočtu na cenu pracovní síly staví vůbec nejdražší dálnice v Evropě. Současně v hodnocení korupce patříme k zemím pod evropským průměrem. A v takovém prostředí je stavba nové dopravní infrastruktury víc než problematická.
Vždycky to totiž dopadá stejně. Před volbami se slíbí dálnice a sem tam se i nějaký ten nový úsek otevře. Jenže zpravidla bývá nekvalitně postavený, spolyká neúměrné náklady a navíc je zprovozněn se zpožděním až několika let. Není výjimkou, že se nové kilometry vzápětí musí opravovat. Nevzpomínám si například, že by někdy byly najednou v plném provozu všechny úseky naší D3.
Doufejme, že se příznivější konstelace pro stavbu nových dálnic dočkáme v řádu jednotek, nikoliv desítek let. Vždyť při současném tempu výstavby a četnosti voleb by podle mých propočtů byla dálnice z Lince do Prahy “hotova” až v roce 2076 a do Strakonic by se po dálnici nejezdilo nikdy.
Co s tím?
Například prosazovat transparentní účty. Dálnice se přece staví z veřejných peněz a ty by tedy měly být veřejně kontrolovány. To ještě úplně neumíme, ale blýská se na lepší časy. Alespoň podle indexu korupce (CPI), kde naše republika nedávno poskočila z 53. na 37. místo. Jak to? Možná proto, že skupiny angažovaných občanů před časem vstoupily do komunální politiky a v řadě obcí začaly narušovat zaběhnutá korupční schémata. Podnikatelské prostředí se kultivuje také díky profesním asociacím a komorám, které aktivněji vystupují za odpovědnější přístup a otevřenost. Zdá se tedy, že by se už brzy mohly stavět dálnice rychleji, za méně peněz a v lepší kvalitě. Hodně ale záleží i na nás voličích, jestli budeme volit dálnice nebo bezkorupční prostředí pro stavbu dálnic.
Ing. Martin Kákona, zastupitel za Piráty v Soběslavi
Tento článek vyšel v tištěném vydání Pirátských listů v září 2016