V únoru byla zastupitelstvem města schválena první verze Programu rozvoje města. Byla sestavená poněkud narychlo, jak ostatně přiznalo i samo vedení města, je však nutnou přílohou pro žádosti o dotace. Následně bylo přislíbeno důkladnější přepracování tohoto dokumentu ve spolupráci s veřejností. Nyní byla novější verze zpracovaná Ing. Martinem Rybářem rozeslána zastupitelům města k připomínkování. Po zapracování těchto připomínek bude Program rozvoje města zveřejněn na webu města k připomínkování ze strany veřejnosti a 10.12. také veřejně projednán v kulturním domě v Soběslavi.
Zastupitelé za Piráty pro Soběslav poslali k Plánu rozvoje své připomínky, s kterými bychom Vás rádi seznámili. Toto jsou připomínky zastupitelky Ing. Martina Kákony.
Část A.1 je zpracována dobře a poskytuje přehledné statistické údaje o stavu obce.
Část A.2 je zpracována zcela špatně, zejména nerespektuje pravidla SWOT analýzy. Hrubou chybou je zejména míchání vnějších a vnitřních vlivů.
Vzhledem k chybně provedené SWOT analýze, nelze další části studie považovat za věrohodné a bude nutné SWOT analýzu zcela přepracovat.
Pokusím se zde okomentovat chyby ve stávající SWOT analýze. Doufám, že to pomůže k přepracování. Zároveň by chtělo oslovit komise, případně jiné odborníky a požádat je o vypracování nové SWOT analýzy.
Připomínky jsou uvedeny tučným písmem.
1. Prostor a prostředí města – lokalizace, životní prostředí, dopravní dostupnost
Silné stránky:
-
- Lokalizace města při dálnici D3 (mezinárodní silnici E55) a na 4. železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic a Lince
- Toto není silná stránka, ale příležitost, protože tuto skutečnost nemůže město ovlivnit.
-
- Kvalitní životní prostředí
- Samo o sobě toto není silná stránka, zřejmě je to špatně formulováno.
-
- Zachovalé cenné původní biotopy v nivě řeky Lužnice
- Také to sem nepatří, pokud se o to město nepřičinilo.
-
- Esteticky hodnotná historická zástavba města.
- Toto je špatně formulováno. Dalo by se napsat, že město investuje komunální prostředky do oprav historických budov. Z textu ani ze studie to ale nevyplývá.
-
- Historické jádro města jako přirozené centrum občanské vybavenosti a společenských aktivit.
- O co se opírá toto tvrzení?
-
- Technický stav místních komunikací.
- Timto se zřejmě myslí dobrý stav místních komunikací.
-
- Protipovodňová ochrana města
- Toto je slabá stránka, protože ochrana je pouze do Q50.
-
- Propracovaný systém sběru a třídění odpadů
- Ve studii se píše o nevyhovujícím sběrném dvoru.
-
- Systematická péče o zelené plochy – studie Optimalizace správy veřejné zeleně v zastavěné části města
- Ve zmíněné studii se píše o zanedbané údržbě zeleně.
Slabé stránky:
-
- Území ohrožené povodněmi
- Toto je hrozba ne slabá stránka.
-
- Zhoršená dopravní dostupnost (odlehlost) venkovských místních částí
- Město může/chce ovlivnit dopravní obslužnost Chlebova a Nedvědic. Pokud ne, jedná se o hrozbu ne o slabou stránku.
-
- Zhoršená dopravní dostupnost centra města
- Zhoršená bezpečnost dopravy na území města
- Nedostatek parkovacích míst
- Absence cyklostezek na území města
- Nižší kvalita infrastruktury a služeb veřejné autobusové a železniční osobní dopravy
- Toto je v rozporu s tvrzením, že železniční koridor je silnou stránkou.
Příležitosti:
-
- Dostavba 4. železničního koridoru.
- Zajištění dostatečných zdrojů pitné vody – propojení s vodovodem Vlastiboř – Vesce
- Pokud bude propojení realizovat město, nejedná se o příležitost.
-
- Protierozní úpravy zemědělsky využívaných pozemků
- Úpravy nejsou příležitost, pokud je neudělá sám od sebe někdo cizí bez přičinění města.
-
- Zvyšování bezpečnosti dopravy a rozvoj infrastruktury pro pěší a cyklisty
- Pokud se bude zvyšovat bezpečnost nezávisle na přičinění města, jedná se o příležitost nebo pokud město může využít dotaci pokrývající tyto aktivity. Samotné zvyšování bezpečnosti není příležitostí.
Ohrožení:
- Riziko záplav včetně zastavěných částí území
- Snižování hladiny spodní vody – nedostatek pitné vody nejen v místní části Nedvědice
- Intenzivní zemědělství dlouhodobě neudržitelné pro zachování kvality zemědělské půdy
2. Ekonomický rozvoj – ekonomická situace, zpracovatelský průmysl, trh práce
Silné stránky:
-
- Tradice strojírenské výroby
- Oborově pestrá a rozsáhlá výrobní základna
- Dostupnost pracovních příležitostí
- Dostupné volné plochy určené pro podnikání
- To ano, pokud jsou ve vlastnictví města.
- Absence větších ekologických zátěží a brownfields
- Nižší podíl dojížďky za prací, práce v místě bydliště
- Vyšší podíl živnostníků a svobodných povolání
- V čem spočívá tato výhoda?
- Zdravé hospodaření Města Soběslavi
- Hospodaření není transparentní a nejsou využívány dotace.
Slabé stránky:
- Snížená kupní síla obyvatel města
Příležitosti:
-
- Zachování a rozvoj zpracovatelských odvětví na území města
- Pokud se budou rozvíjet nezávisle na městu.
-
- Podpora malého a středního podnikání ze strany města
- V piležitostech nemůže být uvedena činnost, která je realizována městem.
-
- Příprava ploch pro příchod nových investorů
- Nemůže tu být příprava, ale, že město vlastní plochy lukrativní pro investory.
-
- Poskytování nebytových prostor pro rozvoj malých a středních podniků
- Pokud tyto prostory nevlastní město, mohou se uvést jako příležitost.
-
- Užší spolupráce základních škol, středních škol a zaměstnavatelů
- Takováto aktivita v našem městě existuje?
-
- Zvyšování ekonomického významu a zlepšování kvality a pestrosti nabídky na městském trhu
- Příležitost může být, že je ve městě tradice trhu ne “zvyšování”.
Ohrožení:
- Další růst prodejních ploch řetězců
- Útlum poskytovaných služeb a maloobchodu
- Útlum či ukončení činnosti významných zaměstnavatelů
- Pokračující pokles počtu obyvatel v produktivním věku – snižování ekonomické výkonnosti a atraktivity města pro příliv nových investic
- Zánik některých oborů středního školství
3. Ekonomický rozvoj – cestovní ruch
Silné stránky:
-
- Atraktivní zachovalé historické jádro města
- Propracovaný systém památkové péče
- Esteticky hodnotná krajina jihočeského venkova
- Toto je příležitost, město to asi neovlivní.
-
- Jihočeské selské baroko – neregionálně významná atraktivita destinace
- Opět příležitost ne silná stránka.
- Činnost informačního centra
- Spolupráce v rámci destinačního managementu Toulava
Slabé stránky:
-
- Nedostatečná nabídka ubytovacích kapacit na území města, absence hotelového zařízení
- Město zřejmě nebude stavět hotel. Nebo ano? Pokud nebude, jedná se hrozbu, pokud bude, může se jednat o příležitost.
-
- Nedostatečná nabídka stravovacích kapacit, absence rychlého občerstvení, předzahrádek
- Nízké využití primárního potenciálu cestovního ruchu
- Co to znamená?
- Absence internetové prezentace města jako turistické destinace
- Nízká investiční aktivita v oblasti cestovního ruchu ve městě a regionu
Příležitosti:
- Intenzivní využívání nových nástrojů propagace
- Údržba a rozvoj pěších tras a cyklotras včetně budování cyklostezek
- Postupné budování cyklostezky kolem Lužnice (ve spolupráci s dalšími obcemi)
- Chystané vybudování výukové cyklistické a bruslařské dráhy
- Širší územní spolupráce v rámci spádového území
- Užší spolupráce a využití služeb destinačního managementu Toulava,
- Zviditelnění kvalitní nabídky sportovně rekreační infrastruktury na území města
- Zviditelnění kvalitní kulturní infrastruktury a kulturních akcí na území města
- Využití komunitních aktivit spojených s řadou kulturních a společenských akcí na území
- města
- Vyšší využití informačních a komunikačních služeb zahrnující např. samostatný informační
- portál cestovního ruchu, webové a GPS aplikace, rezervační a objednávkový systém
- Zvýšení úrovně kempu Spartaku u Lužnice
Ohrožení:
- Snižování atraktivity destinace necitlivými zásahy do krajiny
- Degradace venkovské krajiny vlivem intenzivní zemědělské výroby
- Zvyšování ekologické zátěže z průmyslové výroby
- Extenzivní výstavba mimo intravilán města
- Ztráta esteticky cenných prvků venkovské architektury
- Snižování rentability základních služeb v cestovním ruchu – ubytování a stravování
- Zvýšená konkurence okolních destinací cestovního ruchu v rámci Jihočeského kraje
4. Kvalita života obyvatel – demografická situace, sociální situace v obci, spolková, osvětová a informační činnost
Silné stránky:
-
- Menší podíl obyvatel bez vzdělání či pouze se základním vzděláním, než je průměr kraje a celé ČR
- Ve studii se píše o podprůměrném počtu vysokoškolsky vzdělaných lidí.
-
- Na území města se nenachází sociálně vyloučená lokalita.
- Aktivity spolků a občanských iniciativ v oblasti kultury a v oblasti péče o rodiny s dětmi
- Spolky nemohou být silnou stránkou města. Silnou stránkou může být kvantitativně nebo kvalitativně ohodnocená podpora spolků.
-
- Prostory pro spolkovou činnost
- Multižánrová nabídka sportovních a kulturních akcí
- Informační obsah webových stránek města
- Na webu města chybí například rozklikávací rozpočet do úrovně faktur. Současná podoba webových stránek je spíše slabou stránkou.
-
- Nabídka služeb informačního centra pro občany
- Předpokládám, že informační centrum využívají spíše turisté.
-
- Tradiční nástroje informování obyvatel (Soběslavská hláska, městský rozhlas)
- Oba jmenované informační kanály jsou cenzurované.
- Nízká kriminalita na území města
Slabé stránky:
-
- Kapacitní nedostatečnost mateřských škol, absence zařízení pro děti od dvou let
- Nedostatek lůžkových kapacit domovů důchodců ve spádovém území
- Absence startovacích obecních bytů
- Absence ucelené prezentace podpory spolkové činnosti na území města – rozcestník nabídky
- Toto je v rozporu s bodem 3 silných stránek.
-
- Nedostatečná internetová prezentace města jako atraktivního místa pro život
- Toto je v rozporu s bodem 6 silných stránek.
Příležitosti:
Opět celé špatně, nejsou zde vyjmenovány příležitosti, ale opatření k eliminaci hrozeb.
- Pozitivní migrace – příchod nových obyvatel pro vyrovnání celkového salda vývoje počtu obyvatel města – propopulační opatření:
- zlepšováním životních podmínek pro mladé rodiny s dětmi,
- pozitivní prezentace města jako dobrého místa pro život (kvalitní vzdělávací, sportovní a kulturní infrastruktura)
- zlepšování dostupnosti vhodného bydlení
- příprava rozvojových ploch pro bytovou výstavbu
- výstavba obecních bytů
- Optimalizace infrastruktury vzdělávání
Ohrožení:
- Pokračující demografický vývoj na území města představující ohrožení stabilního dlouhodobě udržitelného rozvoje – negativní vývoj indexu stáří
- Suburbanizace: rozvoj satelitních obcí na úkor Soběslavi spojený s nárůstem zátěže dopravní sítě
- Zvyšující se počet domácností, které nebudou schopné splácet své závazky
- Nedostatečná kapacita sociálních služeb
- Zhoršování stavu bytového fondu
- Vznik sociálně vyloučené lokality
5. Kvalita života obyvatel – infrastruktura a vybavenost města
Silné stránky:
-
- Propracovaný systém památkové péče
- Nabídka základního a středního školství na území města
- Přítomnost gymnázia a stávající nabídka oborů vzdělávání na Střední škole řemeslné a Základní škole, Soběslav, Wilsonova 405
- Zřizovatelem těchto škol není město. Nemůže být tedy uvedeno zde.
-
- Nabídka sportovních aktivit včetně nabídky sportovního vyžití pro děti
- Kulturní vybavenost města
- Dobrá vybavenost základní technickou infrastrukturou
- Na většině území města neexistuje dělená kanalizace a není dostupný vysokorychlostní internet.
- Struktura a míra využití bytového fondu města
- Plochy určené pro bytovou výstavbu definované územním plánem
Slabé stránky:
- Zhoršená infrastrukturní vybavenost venkovských místních částí Nedvědice, Chlebov
- Nevyhovující lokalizace a vybavenost sběrného dvora
- Stáří bytového fondu v centru města
- Zhoršená dostupnost bydlení a individuální bytové výstavby, nedostatečná nabídka městských bytů, nízká bytová výstavba
- Nedostatečná nabídka kapacit předškolního vzdělávání
Příležitosti:
Opět celé špatně, zde mají být uvedeny příležitosti ne akce.
- Zvyšování kvality poskytovaných služeb veřejné dopravy
- Zvyšování kapacity infrastruktury sociálních služeb a předškolního vzdělávání
- Příprava nových ploch pro bytovou výstavbu
Ohrožení:
- Útlum či zánik středního školství na území města.
- Zhoršení dostupnosti lékařské péče na území města – vysoký průměrný věk lékařů
- Zvyšování ekonomické náročnosti poskytování sociálních služeb